Antigone in Molenbeek + Tiresias

Guy Cassiers creëert een tweeluik van monologen: Antigone in Molenbeek en Tiresias. Twee van de meest fascinerende figuren uit de antieke oudheid worden herschreven naar de eenentwintigste eeuw. In deze double bill worden de twee voorstellingen na elkaar gespeeld op één avond.

Regisseur Guy Cassiers vertelt achtereenvolgens het verhaal van Antigone, het verhaal van het jonge meisje dat ‘neen’ zegt tegen het gezag en het verhaal van de blinde ziener Tiresias, die in zijn leven zowel man als vrouw is geweest.  De vertaling Tiresias, naar Kae Tempests Hold your own, verscheen eerder dit jaar bij PoëzieCentrum.

Stefan Hertmans en de jonge Engelse slam poet Kae Tempest herschreven de klassieke mythes in een eigentijds idioom naar een hedendaagse stedelijke context.

In Antigone in Molenbeek wil het hoofdpersonage, een moslima, haar dode broer, een IS-zelfmoordterrorist, begraven. Zijn stoffelijke resten worden niet vrijgegeven en Antigone kan haar rouwproces niet voltrekken. Ikram Aoulad speelt.

In Tiresias verglijdt de identiteit van de hoofdfiguur van man over vrouw naar blinde ziener. Vanuit hun geïsoleerde posities leggen Antigone en Tiresias de verdrongen seksuele, sociale en politieke vooroordelen van de samenleving bloot. Een monoloog d oor Katelijne Damen. De bundel Tiresias, waarop de voorstelling is gebaseerd, kan je hier bestellen.

Naast de visuele technologie speelt ook de muziek een belangrijke rol. De twee vertellingen gaan ieder op hun eigen manier in dialoog met het vijftiende strijkkwartet van de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. 

Virtual Reality
Antigone in Molenbeek + Tiresias wordt een bijzondere en intense theaterervaring. Geïnspireerd door de coronamaatregelen en gefascineerd door visuele technologie maakt Guy Cassiers voor het eerst gebruik van de mogelijkheden van de VR-bril.

Het publiek wordt in twee groepen opgedeeld. Het ene deel ziet Antigone in Molenbeek live in de theaterzaal, het andere deel zit in een andere ruimte en ziet de voorstelling via een bril door de ogen van een 360° camera die op het podium hangt. Terwijl de toeschouwers in de zaal de voorstelling op een ‘klassieke’ manier ervaren, is het voor de toeschouwers met een bril alsof ze samen met de actrice op het toneel staan. Ze kunnen om zich heen en naar het publiek kijken. Na de pauze, bij Tiresias, verwisselen de twee groepen van plaats. Door een ingenieus spel met de spanning tussen afstand en nabijheid, tussen aanwezigheid en afwezigheid, tussen vervreemding en identificatie, krijgt het publiek twee totaal verschillende perspectieven op twee figuren die revolteren tegen de consensus.

Een productie van Toneelhuis

Speeldata: van 1 t.e.m. 9 oktober
Tickets: via Toneelhuis.be
Meer info: Toneelhuis.be