Poeziecentrum

Wij werken momenteel haastig aan de mobiele versie van onze vernieuwde website!
U kan de oude website nog raadplegen voor verdere informatie,
of u kan hem bekijken op uw desktop.

Poeziecentrum

Versopolis
do 01 juni 2017, 20u00
Antwerpen

Versopolis@Felix Poetry Festival: namen bekend!

Voor de negende keer presenteert Antwerpen Boekenstad een meerdaags poëzieprogramma in het Felix Pakhuis. I.s.m. Poëziecentrum is er een opnieuw een internationaal luik met vijf belangrijke Europese dichters waarbij vijf chapbooks met vertalingen worden gepresenteerd. De avond kadert in het project Versopolis, een Europees platform voor poëzieorganisaties, waarvan Poëziecentrum deel uitmaakt.

Pernilla Berglund
Geboren in 1982 / Zweden

Pernilla Berglund is een van de belangrijke stemmen van de jongere dichtersgeneratie uit het Hoge Noorden. Ze woont en werkt in Umeå, waar ze ook is geboren, op een lange, lichte junidag. Umeå is een hippe bruisend stad in de eindeloze wildernis van het noorden. De bijzondere omgeving tekent het werk van schrijvers uit het Noorden. Ook in het werk van Pernilla Berglund speelt het landschap een belangrijke rol. In haar debuutbundel Tilltar (Toeneemt; 2012) onderzoekt ze de relatie met de medemens, in de zoektocht naar een plaats, zowel geografisch als in het leven. Binnen- en buitenlandschappen doorkruisen elkaar, nabijheid wordt afstand, en in deze bewegingen ontstaat een identiteit. Schrijven is voor Berglund een manier van denken die ruimte geeft aan meerdere interpretaties en waarheden.

In 2014 werd haar debuutbundel vertaald naar het Deens. Een jaar later verschijnt een tweede bundel, Fälla (Val). In 2015 stond Berglund op het podium van het literaire festival ‘Krokodil’ in Belgrado (Servië) en ‘Ars Poetica’ in Bratislava (Slowakije). Ze is ook redacteur van het Noord-Zweedse literaire tijdschrift Provins (Provincie) dat vorig jaar werd genomineerd voor ‘Beste Zweeds Cultureel Magazine van het Jaar’.

Meer info, foto, gedichten: hier.

Renate Aichinger
Geboren in 1976 / Oostenrijk

Renate Aichinger (1976) woont en werkt als theaterregisseur en schrijver in Wenen. Op het podium werkt ze mét mensen, ernaast schrijft ze óver mensen. Haar theaterwerk beïnvloedt haar schrijven waar rake observaties centraal staan. Ze debuteerde in 2012 met het prozawerk Welt. All. Tag. Daarna verschenen twee dichtbundels wundstill (2014) en in de reeks Neue Lyrik aus Osterreich: endeln. #lürix (2016).

Snapshots zijn belangrijk in het werk van Aichinger. Momenten worden bevroren, de tijd gestopt. Een dieperliggende laag laat zich zien aan wie goed kijkt. In haar poëzie wordt ondermeer gezocht naar kinderhelden, ‘onzichtbare kobolden’, ‘wanneer werden ze volwassen’ en refereert ze naar de hedendaagse tijd van smartphones en kleurfilters die we over onze gave beelden schuiven. Aichinger onderzoekt het kleine in de dagelijksheid maar ook de grote verbanden in de maatschappij. Een maatschappij die uiteen drijft, die ons als ijsschotsen wegduwt en scheidt. In subtiele verwoordingen  legt Aichinger de vinger op de zere wonde.

Als theaterregisseur levert ze teksten voor diverse gezelschappen. Ze ontving prestigieuze opdrachten en prijzen voor de beide genres die ze beoefent. Sinds 2012 leidt ze het Bürgtheater in Wenen.

Meer info, foto, gedichten: hier.

Aivaras Veiknys
Geboren in 1983 / Litouwen

Aivaras Veiknys hoort tot de rijzende sterren van de Litouwse poëziescene. Hij debuteerde in 2007 met de bundel R aktai (Sleutels). Zeven jaar later volgt Paukštuko liudijimai (Bekentenissen van een kleine vogel) waarvoor hij in zijn land de prestigieuze ‘The Young Yotvingian prize’ ontving tijdens het internationale ‘Druskininkai Poetic Fall’ festival.

Veiknys werkte als journalist voor de Litouwse krant Respublika en maakte ondermeer in Afghanistan een reportage. Het engagement en de scherpe blik op de samenleving zijn kenmerkend voor zijn poëzie en die van zijn Litouwse tijdgenoten. Ze staan recht in de wereld van vandaag en ontmoeten graag hun lezers op de vele leesbijeenkomsten. Veiknys verwijst in zijn poëzie ook vaak naar vroeger. Zowel in algemene bewoordingen over het verglijden van de tijd als in concrete beelden over de eigen kindertijd in Sovjettijden. Soms subtiel, soms pijnlijk hard. De dood in al haar gedaanten is nooit veraf.

Aivaras werd tweemaal bekroond in het Litouws poëziefestival ‘Poetry Spring’, in 2008 en 2010, als jonge opkomende dichter. Verder organiseerde hij zelf ook een literair festival in Vilnius ‘Literatūrinės Vilniaus slinktys’ (‘Literary slide of Vilnius’) en was hij de samensteller van drie bloemlezingen van dit festival (2011-2013).

Meer info, foto, gedichten:  hier

Harry Man
Geboren in 1982 / Groot-Brittannië

Harry Man wordt in het VK gezien als een jonge, eigenzinnige stem die de grenzen van papier en podium, wetenschap en kunst op intrigerende wijze aftast. Hij begon zijn carrière als spoken word performer wat zijn werk nog steeds beïnvloedt. In 2013 debuteerde hij met de bundel Lift, een onstuimige mix van sciencefiction, wetenschap en nostalgie in een tintelende taal met veel humor. Wat Mans poëzie zo waardevol maakt is dat hij er op een roekeloze manier in slaagt schijnbaar niet-poëtische onderwerpen te vatten in een neo-avantgardestijl en taalspel waardoor zijn poëzie direct, communicatief en relevant is. Voor Lift ontving hij ondermeer de Bridges of Struga Award tijdens het oudste poëziefestival van Europa ‘Struga Poetry Evenings’ in Macedonië.

Met de illustratrice Sophie Gainsley maakte hij de bundel Finders Keepers (2015) waarin zij het verdwijnen van het Britse wildleven onderzoeken. De thematiek illustreert de interesse van Man voor ecologie en wetenschap. Hij schreef ondermeer poëzie over de dramatische daling van de populatie van de nachtegaal in Groot-Brittannië en de bedreigde libelle. In 2014 cureerde hij een poëzieavond rond ecologie in Poetry Café in Londen. Vorig jaar maakte hij met danseres-choreografe Jennnifer Essex No Landing, een productie waarin ze diverse manieren onderzochten van hoe spoken word en dans samen kunnen functioneren.

Meer info, foto, gedichten: hier

Maria Ferenčuhova
Geboren in 1975 / Slowakije

Mária Ferenčuhová (1975) is een van de belangrijkste dichters in het hedendaagse Slowaakse poëzielandschap. Ze doceert filmgeschiedenis en documentairetheorie aan de Academy of Performing Arts in Bratislava en is redacteur van het filmtijdschrift KINO-IKON. Haar poëzie wordt gekenmerkt door een cinematografische aanpak. Ze toont zich een scherp observator en plaatst beelden, ‘shots’, bewust naast of tegenover elkaar.

In 2003 debuteert Ferenčuhová met Skryté titulky (Hidden Subtitles) waarin talloze sporen van haar studie filmtheorie en gespecialiseerde leeservaringen te vinden zijn. Vijf jaar later verschijnt haar tweedebundel Princíp neistoty (The Uncertainty Principle) die handelt over het moederschap en waarin het menselijke lichaam – een belangrijk motief in haar poëzie – centraal staat. Ferenčuhová schuwt echter een stereotype, vrouwelijke benadering. Ohrozený druh (Jeopardised Species), verschenen in2013, handelt over de bedreigde natuur. In haar recentste bundel Imunita (2016) gebruikt ze medische taal om de medemens en de samenleving te doorgronden.

Ferenčuhová is een graag gezien gaste op internationale poëziepodia. Dit jaar treedt ze ook op op het vermaarde Poetry International Festival Rotterdam.

Meer info, foto, gedichten: hier.

praktische info: 


datum:
donderdag 1 juni 2017, 20 uur
locatie: FelixPakhuis, Godefriuskaai 30, 2000 Antwerpen
Info & tickets:
www.antwerpenboekenstad.be/felix

Felix Poetry Festival is een organisatie van Antwerpen Boekenstad i.s.m. Poëziecentrum, Poetry International, Fiëbre, Born In Antwerp, Het Bos en deFelix, Arenberg, met steun van het Roemeens Cultureel Instituut in Brussel, de Mexicaanse en de Portugese ambassade.