Licht op Hadewijch

Diverse partners zetten in het voorjaar van 2017 samen een multidisciplinair festival op rond de middeleeuwse dichteres en mystica Hadewijch. Poëziecentrum presenteert een poëzieavond met drie vrouwelijke dichters die zich laten inspireren door het werk van Hadewijch: Charlotte Van den Broeck, Annemarie Estor en Fatena Al-Ghorra. Auteur en muzikant Elvis Peeters brengt Henric van Veldeke-liederen met de Bretoense zangeres Agnes de Graaff.

Nieuwe gast in het programma is Dichter des Vaderlands Laurence Vielle. Zij houdt halt in Gent op 4 mei tijdens de Ronde van België. Dit is het eerste publieksmoment tijdens haar poëtische staptocht. De tocht kan op de voet gevolgd worden op de Facebookpagina Poète National – er Dichter des Vaderlands, waar de dichters poëtisch bloggen over hun ervaringen

Charlotte Van den Broeck debuteerde in 2015 met Kameleon, waarvoor ze de Herman de Coninck Debuutprijs kreeg. In 2016 opende Van den Broeck, als jongste gastlandspreker ooit, samen met Arnon Grunberg de Frankfurter Buchmesse. Haar tweede bundel Nachtroer verscheen in januari.

Van Annemarie Estors hand verschenen drie dichtbundels: Vuurdoorn me (2010), De oksels van de bok (2012) en Dit is geen theater meer (2015). Estor won zowel de Herman de Coninck Debuutprijs als de prijs voor de beste dichtbundel. De jury omschrijft haar eerste bundel als ‘prikkelend’ en ‘zintuiglijk’, ook De oksels van de bok is ‘lichamelijk’, ‘aards’, ‘mythisch’ en ‘tegelijk lyrisch en cerebraal’.

Fatena Al-Ghorra groeide op in Gaza City. Ze maakte er carrière als dichter en tv-presentator. Toen Hamas aan de macht kwam en ze met de dood bedreigd werd, besloot ze te vluchten. Zo kwam Al-Ghorra in 2009 terecht in Sint-Niklaas. Ze publiceerde vier dichtbundels en wordt beschouwd als één van de meeste beloftevolle Palestijnse dichters.

Elvis Peeters opereert vaak in het grensgebied tussen muziek, theater en literatuur. Zijn recent verschenen hertaling van Veldeke, Ik bid de liefde. 33 minnedichten (Uitgeverij Vrijdag, 2016), won de Gerrit Komrij-prijs, in het leven geroepen om de beste popularisering van de oudere letteren te eren.

“Die minne es al” - een Hadewijchfestival

Naar aanleiding van de wereldcreatie van de multimediale opera Revelations van de componist Wim Henderickx, gebaseerd op het werk van Hadewijch, hebben een aantal organisaties de handen in elkaar geslagen om het werk van deze dertiende-eeuwse mystica onder de aandacht te brengen. Bekijk hier het volledige festivalprogramma van 21 april tot en met 18 mei in Antwerpen en Gent. 

 Wie was Hadewijch?

Hadewijch (13de eeuw) is een Brabantse mystieke schrijfster van wie 31 brieven, 16 rijmbrieven, 14 visioenen en 45 liederen zijn overgeleverd. Aangezien er over haar geen getuigenissen zijn bewaard, moet alle biografische informatie worden afgeleid uit haar werk, dat echter over haar aardse leven zeer zwijgzaam is.

De belangrijkste bron is de Lijst der Volmaakten, een addendum bij haar Visioenen waarin ze in een benaderende chronologische volgorde al diegenen opsomt die de minne tot God op een volmaakte wijze zouden hebben beleefd. Onder de tijdgenoten die ze tot die volmaakten rekent, vermeldt Hadewijch opvallend weinig geestelijken en veel leken, en dan vooral vrouwen. Men gaat er daarom van uit dat ze een vroege begijn was: een vrouw die een geestelijk leven leidde, zonder kloostergeloften te hebben afgelegd.  Daarmee behoorde ze tot de religieuze vrouwenbeweging uit de 13de eeuw die een sterk affectief geladen spiritualiteit voorstond.

In haar teksten treedt Hadewijch naar voren als een spirituele leidster die gelijkgezinden aanspoort tot radicale overgave aan de liefde tot God.

Foto © Kurt d'Haeseleer

Locatie

Gent

Meer info